Helaas

Helaas, momenteel hebben wij een storing in ons systeem. Probeer het later nog eens of neem contact met ons op.

@media screen and (max-width: 767px){.media-image {background-image:url('/media/2790/_de40092.jpg?anchor=center&mode=crop&width=576&height=285&rnd=133402153757370000') !important;}}@media screen and (min-width: 768px){.media-image {background-image:url('/media/2790/_de40092.jpg?anchor=center&mode=crop&width=768&height=345&rnd=133402153757370000') !important;}}@media screen and (min-width: 992px){.media-image {background-image:url('/media/2790/_de40092.jpg?anchor=center&mode=crop&width=992&height=415&rnd=133402153757370000') !important;}}@media screen and (min-width: 1200px){.media-image {background-image:url('/media/2790/_de40092.jpg?anchor=center&mode=crop&width=1200&height=500&rnd=133402153757370000') !important;}}@media screen and (min-width: 1600px){.media-image {background-image:url('/media/2790/_de40092.jpg?anchor=center&mode=crop&width=1600&height=600&rnd=133402153757370000') !important;}}

Veelgestelde vragen over glasvezel in Kaatsheuvel

18 mei 2022


Tijdens de informatiebijeenkomsten in De Gildenbond, Het Klavier, de online informatieavond en bij onze kraam op de braderie in Kaatsheuvel, hebben wij veel vragen over glasvezel ontvangen van inwoners. Hier vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen. Waar nodig verwijzen we je naar andere handige pagina's, en we vermelden alle mogelijkheden voor hulp en advies.

1. Komt iedereen in Kaatsheuvel in aanmerking voor glasvezel?
Alle inwoners uit Kaatsheuvel die van ons een brief hebben ontvangen, komen in aanmerking voor glasvezel. Je kunt zelf checken of je in aanmerking komt door op gavoorglasvezel.nl je postcode in te voeren. Kom je niet in aanmerking maar wil je wel glasvezel? Meld je dan bij onze coördinatoren Henry Bulteel en Marco Stam. Wellicht zijn er nog mogelijkheden. 

2. Wanneer is het zeker dat er glasvezel komt in Kaatsheuvel?
Als 20% van de inwoners zich uiterlijk op 8 juni 2022 heeft aangemeld, komt er glasvezel in Kaatsheuvel. Dan is het voor ons rendabel om glasvezel aan te leggen. Aanmelden kan het aller-voordeligst door uiterlijk op 8 juni 2022 een abonnement af te sluiten bij 1 van de 4 telecomaanbieders (CaiwayDELTAHelden Van Nu of Online.nl). Je hebt dus keuze uit diverse telecomaanbieders met meerdere pakketten tegen verschillende prijzen. 

3. Hoe kan ik mij aanmelden?
Je meld je aan door direct een abonnement af te sluiten bij een telecomaanbieder naar keuze: CaiwayDELTAHelden Van Nu of Online.nl. Op hun websites vind je alle informatie en je kunt je daar ook aanmelden. Alle pakketten van de verschillende telecomaanbieders eenvoudig met elkaar vergelijken? Dat kan via de online telecomvergelijker. Je kunt daar ook je abonnement afsluiten. Daarnaast kun je terecht bij een lokale verkoper. Zij geven je graag persoonlijk advies en helpen bij het afsluiten van een glasvezelabonnement. Of ga even langs bij het Glasvezel Informatiepunt, Hoofdstraat 45 in Kaatsheuvel. Ook daar krijg je persoonlijke hulp.

4. Waarom moet ik eigenlijk voor glasvezel kiezen? Ik heb nu een prima verbinding.
Voor steeds meer dagelijkse digitale toepassingen is een stabiele en snelle verbinding nodig. Je huidige verbinding (vaak via coax of de telefoonkabel) kan de veel grotere bandbreedtes die mensen nu of in de toekomst nodig hebben, niet meer aan. Met glasvezel haal je de modernste technologie met een enorme capaciteit in huis, die óók toekomstige digitale ontwikkelingen aankan. Met glasvezel ben je klaar voor nú en de toekomst.

5. Hebben alleen jongere mensen iets aan glasvezel?
Glasvezel biedt vele voordelen voor jong en oud. Denk aan met zijn allen tegelijk thuiswerken, studeren, even snel up- als downloaden, tv kijken op verschillende apparaten en gamen met de snelheid van het licht. Maar glasvezel maakt ook zorg op afstand en personen­alarmering mogelijk. Zo kun je langer zelfstandig thuis blijven wonen als je wat ouder of hulpbehoevend bent. Daarnaast zijn domotica in opkomst: steeds meer huishoudelijke apparaten en woningbeveiliging worden via internet en apps op de mobiele telefoon bediend. De verwarming, verlichting of het alarm kunnen vanuit de luie stoel of zelfs onderweg aan of uit worden gedaan. Hiermee wordt ook energiebesparing makkelijker. Tot slot: glasvezel is duurzaam en voegt waarde toe aan je woning.

6. Hoe zit dat met die 20%?
Om de aanleg van een glasvezelnetwerk rendabel te maken, is het nodig dat minimaal 20% van de inwoners uiterlijk 8 juni 2022 een glasvezelabonnement afsluit bij één van de deelnemende telecomaanbieders. Daarom is het aanbod tot die datum ook extra voordelig. Wordt dit percentage gehaald? Dan willen wij zoveel mogelijk inwoners voorzien van een glasvezelaansluiting in huis. Dus ook jouw buurtgenoot die misschien geen abonnement heeft afgesloten. Zo is straks iedereen in Kaatsheuvel voorbereid op de toekomst.

7. Waarom krijgt iedereen een aansluiting als de aanleg doorgaat?
Wij vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen toegang hebben tot goed internet. Daarom sluiten we graag zoveel mogelijk woningen aan op ons razendsnelle glasvezelnetwerk. Ook woningen waar bewoners geen glasvezelabonnement hebben afgesloten. Tenminste, als de bewoner de aannemer daarvoor toestemming geeft (zie punt 8.2). Zo is iedereen klaar voor de toekomst. Bovendien is het voor zowel jou, voor de gemeente als voor ons fijner en efficiënter als we in één keer alle woningen aansluiten. De straat hoeft dan maar één keer open en zo blijft de overlast beperkt.

8. Wat zijn de kosten van glasvezel in Kaatsheuvel? Er zijn 3 scenario’s:

  1. Als je uiterlijk op 8 juni 2022 een glasvezelabonnement afsluit, en de drempel van 20% aanmeldingen wordt gehaald, dan krijg je de aanleg- én aansluitkosten t.w.v. €650,- van ons cadeau. Je betaalt dan alléén de abonnementskosten bij de telecomaanbieder voor internet, televisie en/of bellen. En vaak profiteer je van tijdelijke welkomstvoordelen van de telecomaanbieders. Bij telecomaanbieder DELTA heb je al 12 maanden internet met een snelheid van 1000 Mpbs (oftewel 1 Gig) voor €45,- per maand.

  2. Wordt de 20% gehaald en gaat de aanleg door, maar heb jij géén telecomabonnement afgesloten? Dan willen wij jouw woning wel graag voorzien van een glasvezelaansluiting. Je hoeft hier niets voor te betalen. We vragen je enkel om toestemming te verlenen aan de aannemer. Het is mogelijk om de aansluiting pas later in gebruik te nemen door alsnog een glasvezelabonnement af te sluiten. Houd dan wel rekening met €350,- aansluitkosten. Wij moeten dan aparte werkzaamheden verrichten om jouw aansluiting op een later moment gebruiksklaar te maken. Uiteraard betaal je ook je telecomabonnement.

  3. Wanneer je géén kosteloze aansluiting in je huis wilt laten plaatsen tijdens de aanleg, slaan we jouw huis over. Je kunt op een later moment alsnog een aansluiting krijgen, en een telecomabonnement nemen. Je betaalt voor je glasvezelaansluiting dan aanlegkosten van €300,- plus de aansluitkosten van €350,-. De aannemer moet dan speciaal voor jou extra graafwerkzaamheden verrichten en wij moeten jouw aansluiting op een later moment gebruiksklaar maken. Je betaalt dan dus in totaal €650,- voor de glasvezelaansluiting, plus je telecomabonnement.

9. Betaal ik een vastrechtvergoeding?
Voor de geselecteerde adressen in Kaatsheuvel in deze campagne, geldt
géén vastrechtvergoeding. Dit kan bij een mogelijk nieuw project, bijvoorbeeld in het buitengebied, alsnog van toepassing zijn. Wij zullen dit dan altijd direct bij de start van een project aangeven.

10. Betaalt de gemeente mee aan de investering?
De gemeente betaalt niet mee. De volledige investering wordt gedaan door DELTA Fiber Netwerk. De gemeente is onpartijdig wat betreft welke glasvezelaanbieder er komt aanleggen. Wij hechten veel waarde aan een goede relatie met de gemeente. Wij hebben onze plannen dan ook uitvoerig met de gemeente Loon op Zand besproken en hebben op 25 november 2021 een convenant getekend. Lees hier meer over het convenant. 

11. Waarom kan ik nu geen andere telecomaanbieder kiezen?
Wij bieden een open glasvezelnetwerk aan. Verschillende partijen kunnen hun diensten hierop aanbieden. In principe zijn alle telecomaanbieders - ook onze concurrenten - welkom op ons netwerk. Wij gaan dan een samenwerking aan voor de uitrol van glasvezel in een bepaald gebied. Als een telecomaanbieder niet 'meedoet', is dit de keuze van de telecomaanbieder en niet van DELTA Fiber Netwerk.

12. Kan ik na 1 jaar een andere telecomaanbieder kiezen?
Voor Kaatsheuvel kun je in dit project kiezen uit: CaiwayDELTAHelden Van Nu of Online.nl. De looptijd van een glasvezelabonnement is 1 jaar. Na het eerste abonnementsjaar kun je óók kiezen voor andere telecomaanbieders die op dat moment via ons netwerk hun telecomdiensten aanbieden. Op dit moment zijn dat er ongeveer 10. Dat aantal kan elk jaar veranderen, dat ligt aan de telecomaanbieders (zie informatie hierboven).

13. Is glasvezel duurder dan wat ik nu betaal voor internet via de kabel of coax?
Het aanbod van de deelnemende aanbieders op ons glasvezelnetwerk is vaak niet duurder - en soms zelfs voordeliger - dan je huidige aanbieder. Maar dan mét alle voordelen van glasvezel. En je bent klaar voor de toekomst! De uiteindelijke kosten zijn natuurlijk ook afhankelijk van jouw wensen en pakketkeuze.

14. Neemt de nieuwe telecomaanbieder mijn huidige abonnement over?
Nee. Je moet een lopend contract bij je huidige telecomaanbieder uitdienen. Wél kun je je alvast aanmelden bij een telecomaanbieder voor glasvezel via ons glasvezelnetwerk. Op het moment dat je contract met je huidige telecomaanbieder afloopt, gaat je nieuwe contract in. Dan pas betaal je voor je nieuwe glasvezelabonnement. Let op! Bespreek het moment van overstappen direct met je nieuwe telecomaanbieder. Zodra het moment van oplevering voor jouw adres bekend is, dan kun je je huidige abonnement opzeggen. Je hebt op dat moment voldoende tijd om dit te regelen. We adviseren om de opzegdatum iets na de opleverdatum te plannen, zodat je altijd een actieve verbinding hebt. 

15. Hoe snel leggen jullie glasvezel aan, als de 20% wordt behaald?
De uiterste datum voor het zo voordelig mogelijk afsluiten van een telecomabonnement voor glasvezel is 8 juni 2022. Direct hierna maken we de balans op. Als 20% van de inwoners zich dan heeft aangemeld, kan de aanleg kan doorgaan. Wij streven ernaar om na 8 juni zo snel mogelijk te starten met schouwen. Schouwen betekent dat de aannemer bij elk adres langsgaat. Hij bekijkt de situatie en stemt met de bewoner(s) af waar het kastje met de aansluiting in huis kan komen. Op basis daarvan maakt de aannemer een planning voor de aanleg. Zodra we daarover concrete informatie hebben, delen we die met je. Een tip: meld je aan voor de nieuwsbrief, dan blijf je vanzelf op de hoogte van de aanlegplanning!

16. Ik woon in een appartement of flatgebouw en wil glasvezel. Hoe leggen jullie dat aan? 
Ook bij inwoners van appartementen en hoogbouw komt de aannemer langs om af te stemmen hoe de situatie is en waar je de aansluiting in huis wilt krijgen. De meeste bewoners willen geen kabels door de centrale ruimten of langs de gevels. In veel gevallen trekt de aannemer de glasvezelkabel door de meterkast van je onderburen omhoog. Willen je onderburen zelf geen glasvezelaansluiting? Dan dienen zij toestemming te geven dat de aannemer werkzaamheden in hun meterkast (of andere plek in huis) mag verrichten om de glasvezelkabel door te trekken naar bovengelegen woningen. Vaak is het geen probleem om medewerking te krijgen van je buren in hetzelfde gebouw. En anders kan de VVE, de verhuurder, woningcoöperatie of bewonersvereniging misschien bemiddelen. Ook doet een bosje bloemen als bedankje voor de medewerking vaak wonderen. Op deze pagina vind je meer informatie voor huurders

17. Ik woon in een huurwoning. Kan ik ook glasvezel krijgen? 
Jazeker! Op deze pagina vind je meer informatie voor huurders

18. Zit Omroep Brabant in het pakket?
Ja, dat zit standaard in alle pakketten bij de telecomaanbieders. U hoeft geen extra pakket te nemen.

19. Ik wil Formule 1 kunnen kijken. Is het mogelijk om ViaPlay te nemen?
Ja, dat is mogelijk. Wij bieden dit aan tegen een voordelig tarief. Hier leest u meer informatie.

20. Ik wil voetbal en andere sporten kunnen kijken. Is het mogelijk om ESPN te nemen?
Ja, dat is mogelijk. Alle telecomaanbieders bieden ESPN aan als optie. 

21. Kan ik bij tv kijken gebruikmaken van begin gemist, live pauzeren en opnemen? 
Ja, dat is standaard inbegrepen alle pakketten bij de telecomaanbieders. U betaalt niets extra.

22. Wat als de aanleg onverhoopt niet doorgaat?
Als het minimale percentage aanmeldingen op 8 juni 2022 niet gehaald wordt, leggen wij helaas geen glasvezel aan. Je contract met de nieuwe telecomaanbieder vervalt automatisch. Het kost je dus niets. Omdat je je huidige abonnement pas later hoeft op te zeggen, behoud je dat ook. Niks aan de hand dus. Maar dan mis je wel alle voordelen van glasvezel...

Dus neem het zekere voor het onzekere, meld je uiterlijk 8 juni 2022 aan en profiteer van alle actievoordelen!

Heb je andere vragen of vragen die 'technisch' van aard zijn? 
Bekijk dan hier de vragen en antwoorden op de pagina van onze Klantenservice, of neem contact met hen op. Ook kun je naar een lokale verkoper gaan. Zij zijn technisch goed op de hoogte. Met 'technische' vragen bedoelen wij vragen zoals:

  • Is mijn huidige bekabeling geschikt voor glasvezel?
  • Hoe sluit ik meerdere tv's aan op glasvezel? Kan dat draadloos?
  • Moeten alle interactieve tv-ontvangers bekabeld zijn, of kan dat draadloos?
  • Welke kabels kan ik het beste gebruiken? En leggen jullie die aan? 
  • Kan ik mijn huidige coax-kabels gebruiken voor de tv-ontvanger? 
  • Wat zijn UTP-kabels en welke heb ik precies nodig?
  • Hoe krijg ik overal goede wifi? Bijvoorbeeld in mijn huis met specifieke afmetingen of materialen; in mijn hele grote tuin; in mijn schuur die achterin mijn tuin staat; etc?
  • Vragen over routers, modems, Fritzbox, switches, Mesh wifi-punten, eigen netwerken, etc.
  • Vragen over benodigde abonnementen/snelheden voor het beoogde gebruik.
  • Et cetera.